Groep 6

 

Groep 6 is de eerste groep van de bovenbouw. De basis is gelegd, tijd om deze verder uit te bouwen. Dit jaar leren de kinderen veel nieuwe dingen. We maken regelmatig gebruik van de chromebooks voor het herhalen en oefenen van de doelen. We doen dit op Gynzy en andere websites, zoals www.spellingoefenen.nl. Het spelen van een Kahoot (online quiz over de lesstof) is vaak ook erg populair bij de kinderen.

Lezen

In groep 6 blijven we oefenen met het technisch lezen, maar de focus gaat vooral liggen op het begrijpend lezen. Naast het aanleren van strategieën om het goede antwoord te vinden in een tekst, gaan de kinderen ook strategieën leren om complexere vragen te beantwoorden. We gaan dieper in op de tekst en zullen vragen beantwoorden zoals: waarom heeft de schrijver deze tekst geschreven? Hoe zal de tekst verder gaan? Wat bedoelt de schrijver hier mee?

Goed begrijpend kunnen lezen wordt ook belangrijker bij het vak rekenen. De redactiesommen (verhaalsommen) in groep 6 zijn in moeilijkere taal geschreven en bestaan vaak uit meerdere (deel)opdrachten.

Rekenen

In groep 4 en 5 is veel tijd besteed aan het leren van de tafels. In groep 6 is beheersing van de tafels erg belangrijk, omdat de keer- en deelsommen steeds groter worden.

Andere onderwerpen die aan bod komen bij rekenen in groep 6 zijn: maten omrekenen, oppervlakte/omtrek berekenen, grote getallen bij elkaar optellen/aftrekken en met elkaar vermenigvuldigen. Helemaal nieuw zijn het cijferend (onder elkaar) rekenen, werken met kommagetallen en er wordt een begin gemaakt met breuken.

Zaakvakken

Bij Wereldzaken (aardrijkskunde) maken de kinderen voor het eerst kennis met topografie. We behandelen 5 thema’s en zullen elk thema afsluiten met een algemene toets en een topotoets. In thema 1 leren we de provincies van Nederland, de hoofdsteden en de belangrijke rivieren en wateren. Bij de andere thema’s gaan we dieper in op oost, west, noord en zuid Nederland.

Taal / Spelling

In groep 6 gaan we verder met de al geleerde spellingscategorieën, al zullen de woorden waar de regels op toegepast moeten worden, steeds langer zijn. Ook komen er nieuwe categorieën aan bod, bijvoorbeeld woorden met ’s zoals ’s middags en worden met meervoud op ’s zoals opa’s. en werkwoordspelling.

In de tweede helft van groep 6 oefenen we veel met werkwoordspelling. In groep 4/5 leerden de kinderen wat werkwoorden zijn. In groep 6 leren ze hoe deze werkwoorden op de juiste manier gespeld worden. De kinderen leren bijvoorbeeld hoe ze werkwoorden in de tegenwoordige tijd schrijven; ik leer, hij/zij leert, wij leren.

Bij taal komen bij elk thema weer de onderdelen woordenschat en taal verkennen aan bod. We leren de leestekens correct te gebruiken en gaan verder met zinsontleding.

Wat doen we nog meer:

Natuurlijk is er ook tijd voor sportieve en creatieve dingen! De kinderen krijgen twee keer in de week gymnastiek van een vakleerkracht. We maken gebruik van de methode 1-2-3 Zing voor muziek. We gaan tekenen en knutselen.

In groep 6 gaan we ook een spreekbeurt houden, doen we mee aan het schoolvoetbaltoernooi en hebben we een zwemproject bij Zwembad de Watertoren.

 OBS de Waterlelie

Directeur: Alexander Schipper

Albert Verweijstraat 1
9673 BL, Winschoten

0597 - 354404

obsdewaterlelie@sooog.nl