Groep 7 zit (soms) wat meer in groepjes, zodat ze met elkaar kunnen samenwerken. Dit samenwerken bevordert, door de interactie, het plezier in werken en het leerproces.
De vakken die in groep 7 aan de orde komen zijn: Rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen.
Daarnaast hebben we de zogenaamde zaakvakken zoals; Tijdzaken, Wereldzaken (en Topografie) en Natuurzaken.
Wilt u meer weten over deze methode dan kunt u via onderstaande link kunt u 8 korte filmpjes van 1 minuut vinden die de meest gestelde vragen behandelen:
Ook geven we Engels en Studievaardigheden.
Daarnaast worden er ook expressievakken gegeven zoals muziek, tekenen en handvaardigheid. Deze krijgen ook ruim de aandacht op vastgestelde tijden.
In groep 7 leggen we een verkeersexamen af. Dit examen bestaat uit een theoretisch gedeelte (landelijke verkeersproef) en een praktisch deel (het fietsen langs een vooraf bekend gemaakte route).
Gymnastiek krijgen de kinderen 2x per week van een vakleerkracht. We proberen de leerlingen, binnen de lessen, maar ook daarbuiten met andere sporten kennis te laten maken, zoals bijv. Judo, Karate, Tennis en Pedellen.
Tevens wordt er gewerkt met de methode Kanjertraining.
De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. U kunt hierbij denken aan afname van probleemgedrag en depressieve gevoelens, alsmede een toename op welbevinden en zelfwaardering. Met de Kanjertraining leren de kinderen zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle situaties. Onder het mott: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, ontkenning, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best om er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.
Kernwoorden voor de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en zelfsturing.
Het begrip van leesteksten is van groot belang voor de verdere studie van de kinderen. Begrijpt een kind een tekst niet, zal hij of zij zich deze ook niet eigen kunnen maken. We werken met Nieuwsbegrip. De methode werkt met teksten die aansluiten bij het nieuws van de afgelopen week. Hierdoor zijn de teksten actueel en sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen.
Muziek, tekenen en handvaardigheid krijgen ook ruim de aandacht op vastgestelde tijden. Elke maand wordt er een gezamenlijke uitvoering verzorgd op het toneel in de gemeenschapsruimte. Er is dan ruimte voor de expressieve vakken zoals: zang, dans, toneelspel, voordracht e.d. Voor de bovenbouw wordt dit gerealiseerd op enkele vrijdagmiddagen vanaf 14.00 uur.
Het lezen is ook in groep 7 nog steeds een belangrijk vak. Door goed te kunnen lezen hebben de kinderen minder moeite met de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en verkeer). Ook het voorlezen is in groep 7 nog steeds heel belangrijk. We proberen meerdere keren per week, tijdens het “eten” voor te lezen. We kiezen meestal een boek dat erg spannend is, of er wordt een boek gekozen dat aansluit op het thema waar we in de groep mee bezig zijn. Ook lezen we voor aan de kleuters. Per week gaan er twee leerlingen naar de kleuters en lezen ze daar een prentenboek voor. Eén keer per week wordt er ook bij de Peuterspeelzaal voorgelezen door twee leerlingen.
Er kunnen werkstukken gemaakt worden over een nader te bepalen onderwerp. Dit kan samen gaan met de projectweek of wanneer kinderen zelf interessante onderwerpen hebben die weer aansluiten bij onze zaakvakken/lessen of wanneer ze zelf een interessant onderwerp kiezen waar ze meer over willen weten. De kinderen worden hierin vanuit school gestuurd en begeleid, maar misschien hebben ze ook hier weer de hulp van u nodig!
In groep 7 gaan de leerlingen een spreekbeurt voorbereiden. De leerling mag zelf een onderwerp kiezen, wel wat bij de leeftijd past, en gaat deze spreekbeurt , voorzien van een PowerPoint presentatie, aan de klas voordragen. Hulp bij het maken van de spreekbeurt/PowerPoint presentatie is welkom, wel moet de leerling het zelf in de groep presenteren. De andere leerlingen en de leerkracht zullen, na die tijd, vragen stellen over het gekozen onderwerp. Daarna geeft de groep nog tips en tops en zullen we gezamenlijk tot een beoordeling komen.
Naast de school- plein- en overblijfregels, gelden er ook regels in de klas om de rust te bewaren. Dit is nodig voor een goede leer- en werkomgeving. Deze regels worden met de kinderen samen gemaakt en besproken en kunnen later, eventueel, nog worden aangevuld. Deze hangen voor iedereen zichtbaar in de klas. Tappen Daarnaast maken we gebruik van het stroomschema stappen grensoverschrijdend gedrag. Leerlingen zien aan de hand van een schema welke stappen er ondernomen worden bij grensoverschrijdend gedrag.
Toekomst Expeditie is een onderwijsprogramma dat één dagdeel in de week maatschappijgericht onderwijs aanbiedt onder schooltijd.
De kern is dat leerlingen van groep 7 & 8 en enthousiaste gastdocenten in de klas samen aan de slag gaan met het werk van de gastdocent en op excursie gaan naar verschillende werkplekken. Hierdoor ontdekken de kinderen wat ze interessant vinden en waar ze goed in zijn en krijgen ze een beter beeld van hun talenten en mogelijkheden. Op obs de Waterlelie zijn de lessen (bijna) elke woensdagochtend van 9.00 – 12.00. De nadruk ligt tijdens de lessen vooral op het leren door te doen. Elke week komen bevlogen gastdocenten in de klas om aan de hand van verschillende vakken hun kennis en vaardigheden te delen.
Op obs de Waterlelie krijgen de kinderen dit schooljaar de vakken:
Journalistiek, Geneeskunde, Politiek, Beeldende kunst, Masterclass Ambachten en Ondernemen.
Albert Verweijstraat 1
9673 BL, Winschoten
0597 - 354404