Wij de kleuterleerkrachten van OBS de Waterlelie hechten veel waarde aan bewegend leren. Kleuters leren door te ontdekken en ervaren in een betekenisvolle en rijke leeromgeving.
De ruimte tot bewegen bieden wij door buitenspel, muziek/dans, gymmen in het speellokaal, aanbieden van Nijntjegym en bewegend leeropdrachten.
Samenwerken, leren van en met elkaar en uitgestelde aandacht zijn belangrijk in de klas en helpen bij de sociaal en emotionele ontwikkeling van de kinderen. Zelfstandigheid en zelfredzaamheid wordt gestimuleerd. En er wordt doormiddel van Kanjertraining regelmatig aandacht gegeven aan het spel, leer en werkgedrag van de kinderen. Zo helpen wij kinderen vaardigheden te ontwikkelen die ze later nodig hebben.
Wij werken met wisselende thema’s die de fantasie prikkelen. Deze worden soms afgesloten met een toneelvoorstelling. Hiermee leren wij kinderen zichzelf te presenteren. En op te treden voor ouders en andere kinderen.
Naast onze thema’s werken wij ook aan de taal en rekenvaardigheden van de kinderen.
Door de lessen fonemisch bewustzijn bereiden we de kinderen voor op het leren lezen in groep 3. Denk daarbij aan rijmen, hakken en plakken van woorden, lettergrepen klappen en de beginklank onderscheiden. Ook mondelinge taalontwikkeling, luistervaardigheden en woordenschat hebben een plek in ons onderwijs.
Naast beginnende geletterdheid wordt er ook aandacht besteed aan beginnende gecijferdheid. In de domeinen meten, tellen en getalbegrip en meetkunde worden verschillende activiteiten aangeboden. Denk daarbij aan oefeningen en spelletjes waarbij diverse begrippen aan de orde komen. Maar ook het tellen t/m 20 en de cijfers t/m 10, of verder, worden aangeboden.
Om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling werken wij met Eigen leerlijnen van ParnasSys. Van de leerlijnen taal, rekenen en motoriek ontvangen de ouders 2x per jaar een rapport die tijdens een oudergesprek verder wordt toegelicht.
Albert Verweijstraat 1
9673 BL, Winschoten
0597 - 354404