Groep 4

Wat doen we in groep 4:

In groep 4 hebben we twee leerkrachten. 
Op maandag en dinsdag staat Riena Rozema voor de groep en Alies Busscher op de andere dagen. 

Lezen

In groep 4 ligt de focus op voortgezet technisch lezen. Dit doen we op veel verschillende manieren. We werken 2 keer per week uit onze methode en de andere dagen doen we aan leesbevordering. Het plezier in lezen vinden wij belangrijk, zodat de kinderen ook daadwerkelijk gaan lezen en blijven lezen. Dit doen we door middel van het lezen van bibliotheekboeken, strips, lezen in spelvorm, informatieve boeken, toneellezen, het lezen van moppen, voorlezen en nog veel meer. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat de kinderen begrijpen wat ze lezen. Naast de methode Beter Bijleren, besteden we veel aandacht aan woordenschat en sleutelvragen als wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.

Rekenen

We rekenen in groep 4 tot 100. We vinden het belangrijk dat de kinderen de sommen tot 20 snel kunnen uitrekenen. In groep 4 leren de kinderen de tafels. De tafels moeten ook thuis goed geoefend worden. We leren de uren, halve uren, kwartieren af te lezen op de analoge en digitale klok. Ook maken de kinderen kennis met grammen en kilogrammen en leren de kinderen om te gaan met muntgeld en biljetten. We beginnen altijd met het meten van de kinderen en aan het eind van het schooljaar doen we dat nog een keer. De kinderen zijn altijd enorm verbaasd, hoeveel centimeter ze zijn gegroeid! Twee keer per week spelen we spelletjes, waarbij de doelen herhaald worden.

Taal / Spelling

We maken gebruik van de methode Taalactief. 
Naast veel nieuwe woorden, beginnen we ook met taal verkennen: wat is bijvoorbeeld een lidwoord, een zelfstandig naamwoord of een voorzetsel. 
Tijdens de spellinglessen leren de kinderen elke week 3 nieuwe categorieën, zoals f/v, s/z, au/ou en natuurlijk de bakker- en jagerwoorden.  
Vanaf blok 2 krijgen de kinderen woorden mee naar huis om te oefenen. 

 

Zowel voor lezen, rekenen en taal/spelling gaan we regelmatig naar buiten om een buitenles te doen, bewegend leren. De kinderen krijgen op deze manier extra beweging, zijn ze extra betrokken en leren ze samen te werken. 

Onze vorderingen houden we bij op de groeimuur. 

Schrijven

Bij ons op school schrijven de kinderen in blokletters en dit jaar komen de hoofdletters aanbod. De kinderen krijgen eerst nog een potlood, maar verder in het jaar krijgen ze een eigen pen. We maken gebruik van 6-4-6 lijnen. 

Sociaal- / emotionele ontwikkeling

Elke week hebben we Kanjertraining. Tijdens de Kanjertraining wordt een verhaal of bepaalde gedragingen besproken en uitgespeeld met de verschillende petten. We eindigen altijd met een vertrouwensoefening. Ouders worden via de klassenbrieven op de hoogte gehouden van het thema en de bijbehorende kanjertaal. 

We doen natuurlijk nog veel meer:

Twee keer in de week hebben de kinderen gymnastiek van juf Kim.  

We leren over de natuur, vroeger en de wereld. De kinderen krijgen regelmatig een Grej of de Day raadsel mee naar huis.  

We knutselen en tekenen nog heel veel. 

Ook opent elk kind een eigen museum in de klas. 

We maken gebruik van de methode 1-2-3 Zing voor muziek en we hebben een paar keer per jaar een toneeluitvoering.  

 

Naast een lekker druk programma hebben we gelukkig ook nog tijd om veel grapjes te maken of lekker met lego, domino en ander speelgoed te spelen. 

 

Alies Busscher en Riena Rozema 

 

 OBS de Waterlelie

Directeur: Alexander Schipper

Albert Verweijstraat 1
9673 BL, Winschoten

0597 - 354404

obsdewaterlelie@sooog.nl